Harry Houdini, a kivételes bűvész híres volt a szabaduló mutatványairól. A karrierje alatt sikerült az összes börtöncellából kiszabadulnia – egyet kivéve. A trükkje mindig ugyanaz volt, egy vékony, rugalmas drótot rejtett el az öve belsejében, amit aztán a zár kinyitására használt. Azonban egy alkalommal súlyosan leszerepelt. Szokás szerint kihúzta a drótot és elkezdett próbálkozni a zárral, de az nem nyílt ki. Két órán keresztül kipróbált minden trükköt, de aztán csalódottan feladta, a zár nem nyílt ki… Hogy mi volt a baj? A cella nem is volt bezárva! Fáradhatatlanul próbálta elérni, ami az ajtó megnyomásával könnyedén sikerült volna. Az ajtó nem volt bezárva, csak az elméjében.

Hogy mégis mi a tanulság ebből?

Mi mindannyian hajlamosak vagyunk a túlgondolás mentális börtönében élni. Csakis azért vagyunk bezárva mert mi úgy döntöttünk, nem azért mert nem tudnánk kiszabadulni.

Túlgondolás és a “para-spirál”

Miért vagyunk hajlamosak túlságosan aggódni? Egy, a Biological Psychology folyóiratban megjelent kutatás magyarázatot ad a túlgondolás okaira és arra hogyan lesz ez normálisból problémás.

Christian Jarrett pszichológus szerint az aggódás segíti a produktivitásunkat.

Szerinte ember számára az aggódásnak célja van – akár hogy megoldja a mindennapi élet problémáit, vagy egy próbálkozás a rossz dolgok és a jövőbeli katasztrófák elkerülésére.

Határozottan nem kellemes, azonban nem is annyira rossz dolog. Általában addig aggódunk, amíg már nincs rá tovább szükség. A legtöbb ember számára könnyű megoldást is találni rá. Azonban ha túlzásba viszed és kórossá válik az aggódás akkor kezdődnek a problémák, pl. ha egyfajta túlzott maximalizmusba csap át. Aztán ez az analízis-paralízis megakadályozza a valódi problémamegoldást. A túlaggódó ahelyett, hogy nyitott lenne a lehetőségekre és hinne a saját képességeiben leragad a problémák elemézésében.

hagyd abba az aggódást

Hogyan győzd le a túlgondolást?

Sajnos sosem nehéz kijönni a “para-spirálból”, minél mélyebbre rántot annál nehezebb, de lássunk néhány dolgot amit megtehetsz hogy túllendülj rajta mielőtt megbénít.

1. Legyél tudatában amikor megtörténik

Idővel a túlgondolás szokássá válik, ezért szinte észre sem vesszük amikor ezt csináljuk. Kezdj el tudatosan figyelni a jelekre.

Amikor azt veszed észre hogy a szokásos forgatókönyveket ismétled a fejedben vagy olyan dolgokon aggódsz amikre nincs hatásod akkor tudatosítsd amit csinálsz és próbáld meg elengedni az aggódást. A mindfulness a legjobb ajándék, amit ilyenkor adhatsz magadnak. Ismerd fel, hogy az aggódás és a gondolkodás csak akkor hasznos, ha valamilyen tevékenységre sarkall vagy pozitív dolgot eredményez. Egyéb esetben légy résen és ne hagyd, hogy felemésszen.

2. Para helyett keress megoldásokat

Ahelyett, hogy elmerülnél a dolgokban, amiket nem tudsz befolyásolni kezdj el azokra koncentrálni, amiket igen. Ha a probléma felett nem is, de a problémára adott hozzáállásodra és erőfeszítéseidre teljes hatással vagy. Nem tudsz egyszerre aggódni és a megoldáson gondolkodni, ezért ha az utóbbit teszed azzal átveheted az aggódás felett az uralmat. Sőt, a produktív megoldáskereséssel még meg is oldhatod a problémát és már nincs is min aggódni tovább. Edzd az agyad hogy máshogy reagáljon és idővel egyre könnyebben fog menni.

3. Vizsgáld meg a gondolataidat

Mi a túlgondolásod gyökere? Miért érzel így a problémákkal és kihívásokkal kapcsolatban? Lehet, hogy csak túlzottan negatív vagy éppen? Néha már azelőtt túlgondoljuk a dolgokat, hogy azok megtörténnének. Akárhogy is, próbáld megkeresni magadban a valódi okot. Könnyű annyira belemerülni a gondolataidba, míg végül neked már úgy tűnik hogy az az egyetlen igazság. Ne legyél bezárva elméd börtönébe. Változtasd meg a ho

4. Mi a legrosszabb ami történhet?

Bizony, gondold végig ha a fejedben zajló legborúsabb végkimenetel valósul meg, mi a legrosszabb ami történhet? Sokszor ez segít rávilágítanunk, hogy a legrosszabb, ami történhet még mindig nem annyira rossz dolog, ami megérne ennyi aggódást.

Ne legyél bezárva elméd börtönébe. Változtasd meg a hozzáállásod, lépj egy lépést hátra és meglátod hogy az ajtó neked is nyitva áll.